13:06 / 16-06-2025
Sabah yağış yağacaq
10:12 / 16-06-2025
İsmayıllıda hotel yanıb
Türkiyənin yeni bir başlanğıca ehtiyacı var
Tarix: 16-02-2023 11:26 | Bölmə: Slayd
Türkiyənin yeni bir başlanğıca ehtiyacı var

Fevralın 6-da Türkiyənin cənub şəhərlərində 7,8 bal gücündə zəlzələ baş verib. Minlərlə bina, həyati əhəmiyyətli magistral yollar və hava limanları dağılıb. Son məlumatlara görə, 30 mindən çox Türkiyə vətəndaşı həlak olub, milyonlarla insan isə birbaşa təsirə məruz qalıb.

Reyting.az
xəbər verir ki, bu barədə “Natinal Interest” yazıb.

ABŞ nəşrinin təhlilində qeyd olunur ki, Türkiyə zəlzələlərə çox meylli olsa da, hökumətin reaksiyasının qeyri-kafi olması səbəbindən Ərdoğan hökuməti ciddi tənqidlərlə üzləşir:

Mərkəzləşdirilmiş bürokratiya bir çox QHT və könüllü birliklərin hərəkətliliyinə mane olub, dolayısı ilə itkiləri artırıb.

Zəlzələ daha pis bir zamanda gələ bilməzdi. Türkiyə iqtisadiyyatı onsuz da pis vəziyyətdədir və indiki fəlakət ölkənin iqtisadi və siyasi vəziyyətini daha da çətinləşdirir.

Hazırda biz yenidənqurma səylərinin gözlənilən xərclərini bilə bilmərik, lakin daha az dağıdıcı olan İzmit zəlzələsi (1999) təxminən 17 milyard dollara başa gəldi və ya o dövrdə ÜDM-nin təxminən 1 faizini təşkil etdi.

Türkiyəli seçicilər 2018-ci ildən bəri ilk milli seçkilər üçün zəlzələ səbəbindən seçkilərin təxirə salınmaması ehtimalı ilə iyun ayında sandıq başına getdikdə, onların qarşısında prezident Rəcəb Tayyib Ərdoğanın son on ildəki geniş iqtisadi siyasətini təsdiq etmək və ya düzəltmək vəzifəsi qoyulacaq.

Türkiyə iqtisadiyyatı hətta qlobal iqtisadi təlatüm fonunda da anomaliyadır. Ölkə 2020-ci ilin iyun ayında COVID-19 karantinlərini ləğv edəndən bəri hakim Ədalət və İnkişaf Partiyası (AKP) nəyin bahasına olursa-olsun artımı stimullaşdırmaq üçün geniş iqtisadi islahatlara başlayıb. Bu, güclü iqtisadi göstəricilərə, o cümlədən 2021-ci ildə 11 faiz iqtisadi artıma, qlobal tənəzzül zamanı doqquz rüb ərzində artıma, bir çox G-20 və OECD ölkələrini üstələməyə və keçən il gözlənilən 5 faizlik artıma gətirib çıxardı ki, bu da onu dünyanın ən sürətli göstəricilərindən birinə çevirdi. Bu müddət ərzində Türkiyə də sübut etdi ki, iqtisadi artım mütləq rifahla nəticələnmir. Milyonlarla türk vətəndaşı bu siyasətlərdən zərər çəkmiş, lirənin kəskin şəkildə zəifləməsinə və qaçaq inflyasiyaya, yoxsullaşan orta təbəqəyə və istehlakçı inamının kəskin şəkildə azalmasına səbəb olmuşdur. Bu hallar bir çox kiçik biznesi müflis etdi və Türkiyə istiqrazlarının xarici investorlar arasında “zibil” statusuna çatmasına səbəb oldu. Cəmi 2 il əvvəl 1 dollar təxminən 7 türk lirəsinə bərabər idi. Bu gün möhkəmlənən dollar və zəifləyən lirə ilə həmin konvertasiya məzənnəsi 1:19-a yaxınlaşır və alıcılıq qabiliyyətinə mənfi təsir göstərir.

Türkiyənin iqtisadi “yüksək axını” əhalinin böyük əksəriyyətini su altında qoyub. Bu insanlar indi mövcud siyasətin sadiq olub-olmadığını və ya irəliyə doğru yeni bir yola ehtiyac olub-olmadığına qərar verəcəklər.

Son iqtisadi maneələrə baxmayaraq, Türkiyə hələ də regional və qlobal iqtisadi gücə çevrilmək potensialına malikdir. 84 milyon əhalisi və güclü istehsal sənayesi ilə Türkiyə istehlak məhsulları, nəqliyyat avadanlığı, elektronika və kənd təsərrüfatı məhsullarında qlobal liderdir. Bütün potensialını reallaşdırmaq üçün Ərdoğanın administrasiyası və ya onun varisi iqtisadi uğurun daha geniş tərifini qəbul etməlidir.

Həddindən artıq “qızdırılan” iqtisadiyyatın “soyuması”

2022-ci ilin oktyabr ayına olan məlumata görə, Türkiyədə qaçaq inflyasiya illik müqayisədə 85,5 faizə çatıb və bu, Zimbabve, Livan və Venesuela kimi aşağı gəlirli, inkişaf etməmiş ölkələr və İran kimi sanksiyalara məruz qalan iqtisadiyyatlarla yanaşı, dünyanın istənilən ölkəsi arasında yeddinci yerdədir.

Dekabrda 64 faizə düşsə də, Türkiyənin inflyasiya səviyyəsi hələ də aparıcı Qərb iqtisadiyyatlarından təxminən on dəfə çoxdur.

Faiz dərəcələrinin artırılması mərkəzi banklar tərəfindən isti iqtisadiyyatları soyutmaq üçün çox istifadə edilən bir taktikadır. Bununla belə, Ərdoğan yüksək faiz dərəcələrinin yüksək inflyasiya yaratdığı və xalqın dəstəyi müqabilində iqtisadi aktivliyi yüksək saxlamaq üçün aşağı faiz dərəcələrinə sövq edən qeyri-adi iqtisadi inancdadır. Pul siyasəti üzərində nəzarəti saxlamaq üçün o, son 7 ildə Türkiyə Mərkəzi Bankının rəhbərini dörd dəfə dəyişib.

Ərdoğan 2022-ci ili başa vurmaq üçün Mərkəzi Bank faiz dərəcələrini təkrəqəmli retməyə çağırmışdı. Bu dördüncü faiz endirməsi Türkiyəni, “Bloomberg”in “həddindən artıq kənar status” adlandırdığı bir şəraitə yönəltdi.

İnflyasiyaya təkan verməklə yanaşı, Ərdoğanın müdaxiləçi pul siyasəti Türkiyə Mərkəzi Bankının müstəqilliyini təhlükə altına alır, yerli istehlakçılar və xarici investorlar tərəfindən inamın kəskin azalmasına səbəb olur. Bunu geniş yayılmış sənaye tətilləri və vətəndaş iğtişaşları, ölkənin orta təbəqəsinin tıxanması və minimum əmək haqqının 55 faiz artırılması ilə birləşdirin - bunun inflyasiyanı daha da artıracağı və kiçik biznesi əzəcəyi gözlənilir.

İqtisadi artıma baxmayaraq, Türkiyə hiperinflyasiya spiralına yaxınlaşır. Türkiyənin ölkə riskinin ehtimal olunan göstəriciləri olan CDS mükafatları 2022-ci ilin iyul ayında 900-ü keçib ki, bu da 2003-cü ildən bəri ən yüksək göstəricidir. Bu, ölkənin yüksək defolt riski altında olması deməkdir.

Seçkilərin müdaxiləçi iqtisadiyyata təsiri

Türkiyənin güclü demokratik ənənəsi var, lakin son illərdə ölkənin demokratik təsisatlarının şəffaflığı və hesabatlılığı ilə bağlı narahatlıqlar artır.

Beləliklə, Türkiyənin 2023-cü il seçkisi bir çoxları tərəfindən rəqabətli avtoritar idarəçiliyi institutlaşdırmaq və ya demokratikləşməyə qayıtmaq arasında seçim kimi dönüş nöqtəsi hesab olunur.

Ərdoğan inflyasiyanın ram edilməsi hesabına yüksək artım kursunu davam etdirmək niyyətində olduğuna işarə edib. İqtisadiyyatın zəif idarə olunması Ərdoğan və AKP-dən geniş narazılığın əsas mənbəyidir.

Digər siyasi məsələlər iqtisadiyyatı üstələyirsə, seçicilər staqflyasiyaya dözə bilər. Son seçkilərdə seçicilər AKP-nin milli təhlükəsizliyə və terrorla mübarizəyə yanaşmasını iqtisadi zəifləmə əvəzinə dəyərləndiriblər. Son zəlzələdən əvvəl Türkiyə iqtisadiyyatının zəifliyi ehtimal seçicilər arasında ən vacib məsələ idi. Amma indi belə görünür ki, zəlzələ təkzibedilməz iqtisadi nəticələri ilə növbəti il ərzində də siyasi gündəmin əsas mövzusu olaraq qalacaq. Buna baxmayaraq, dövlət üzərində möhkəm nəzarəti sayəsində Ərdoğanı qiymətləndirməmək olmaz.

Mövcud prezidentlik sistemi 2017-ci ildə keçirilən ümumxalq referendumunda təsdiq edilib. 2018-ci ildə yenidən seçilməsindən sonra Ərdoğan demokratik nəzarət və tarazlığı aradan qaldıraraq, məhkəmə də daxil olmaqla, bütün qurumlar üzərində hakimiyyəti birləşdirib.

Bir çox beynəlxalq müşahidəçilərin fikrincə, Ərdoğan avtoritarizmin əlamətdar əlamətlərini, o cümlədən qohumbazlıq, klientizm və hökumətin hesabatlılığının olmaması kimi əlamətləri qəbul edib. Kim daxildə Ərdoğanın əleyhinə danışırsa, onun yerinə sadiq adam təyin olunub.

AKP-nin may ayında qazanacağı, ehtimal olunan qələbə, davamlı olmayan izlərinə baxmayaraq, bu siyasətlər üçün hakim mandat rolunu oynayacaq. Bu, çox güman ki, vəziyyətin nəzarətdən çıxması ilə artan müdaxilə və dövlət idarəçiliyinə gətirib çıxaracaq.

Ərdoğanın hərəkətlərindən və ritorikasından fikirlər götürən Türkiyə Avropa İttifaqı və Beynəlxalq Valyuta Fondu ilə iqtisadi əlaqələrin pisləşməsini görə bilər ki, bu da Qərbin birbaşa xarici investisiyalarının (BXİ) və borclanma qabiliyyətinin azalmasına gətirib çıxarır. Bununla belə, Ərdoğan Qərbin iqtisadi dəstəyinin təsirini, o cümlədən keçmiş regional rəqibləri Səudiyyə Ərəbistanı və Birləşmiş Ərəb Əmirlikləri ilə əlaqələri gücləndirməklə əvəz etmək üçün praqmatik yanaşma nümayiş etdirdi.

Türkiyənin dönüşü üçün hələ də gec deyil

Seçki bülleteninin digər tərəfində, müxalifət alyansı iqtisadi uğur üçün alternativ bir vizion təmin etmək üçün dünyanın ən yaxşı iqtisadi ağıllarından bəzilərini topladı. Bunlara Daron Acemoğlu, Uorton professoru Bilge Yılmaz və keçmiş AKP iqtisadiyyat naziri və keçmiş Ərdoğanın müttəfiqi Əli Babacan kimi dünya şöhrətli iqtisadçılar daxildir.

Əgər bu texnokratlar konsensusa gələ bilsələr, seçkiləri dəyişdirə, xarici investorların və beynəlxalq donorların etimadını bərpa etməyə kömək edə bilərlər.

Yeni hökumətin qısamüddətli, lazımlı ağrılarla Türkiyənin uzunmüddətli iqtisadi sağlamlığına üstünlük verməsi çətin olacaq. Geniş daxili və beynəlxalq dəstək əldə edən institusional revizyon olmadan irəliyə doğru heç bir yol yoxdur.

Adi iqtisadi siyasətə qayıtmaq həm də son bir neçə ildə süni iqtisadi artımın bir hissəsinin açılması deməkdir. Türkiyə iqtisadiyyatı da demokratikləşmə prosesinə qayıtmaqdan faydalanacaq. Daha şəffaf və hesabatlı hökumət daha proqnozlaşdırıla bilən və sabit biznes mühiti yaradaraq, bununla da ölkədə sahibkarlığı, investisiyaları və inkişafı təşviq edərdi.

Gəlir bərabərsizliyinə qalib gəlmək

Türkiyənin yeni iqtisadiyyatında hər kəsin masa arxasında oturması lazımdır - bu model, adətən, “paydaş kapitalizmi” adlandırılır. İnvestorlar, biznes sahibləri, işçilər, müştərilər və geniş ictimaiyyət də daxil olmaqla hər kəs böyümədən uzunmüddətli iqtisadi qazanc əldə etməlidir.

Zəif siyasət quruculuğu və idarəetmə mövcud paradiqmaya gətirib çıxardı və iqtisadiyyatın çox hissəsini özü ilə birlikdə götürdü. Bununla belə, müəyyən sektorlar iqtisadi küləklərə qarşı dayanıqlılıq nümayiş etdirir.

Türkiyənin texnoloji startapları “Getir”, “Peak Games” və “Insider” bu yaxınlarda tanınmış vençur kapitalı firmalarından investisiya cəlb etdi. Texnologiyaya əsaslanan inkişaf Türkiyənin gələcəyi üçün daha vacibdir, böyük məşğulluq və əməkhaqqı artımını təmin edir. Növbəti seçkinin qalibi məntiqli iqtisadi idarəçiliyi qəbul edərsə, Türkiyə XBİ və hər cür investisiya üçün daha proqnozlaşdırıla bilən bir yerə çevrilər.

Mövcud siyasətlər dəyişərsə, startapların Türkiyədə böyümək üçün istifadə edə biləcəkləri kapitala daha çox çıxışı olacaq. Mövcud tendensiyalar eyni qalsa, o zaman bu startaplar gedəcək və iqtisadi tərəqqi fürsətindən istifadə edəcəklər. Həqiqətən bu qədər sadədir.

Hazırkı hökumət son iqtisadi itkilərə, o cümlədən zəlzələlərə görə çox böyük məsuliyyət daşıyır. Axı Türkiyədə zəlzələ vergisi yığılır və fəlakətin aradan qaldırılması üçün təyin edilir. Bununla belə, son illərdə həmin vəsaitlərin böyük hissəsi magistral yollar və hava limanları kimi infrastruktur layihələrinə yönəldilib.

Eyni şəkildə, Türkiyənin başına gələn böyük bir fəlakətdən sonra yardım səylərini koordinasiya etmək hər hansı bir hökumət üçün çətin olardı. Lakin indiki hakimiyyət bir sıra ağılsız və düzgün olmayan addımlar atdı, o cümlədən sosial mediaya qadağa qoydu. Qarşıdan gələn seçkilərə cəmi üç ay qalmış yenidənqurma ilə məşğul olmaq indiki hakimiyyət üçün asan olmayacaq, çünki artıq davam edən və kök salmış iqtisadi böhran var. Zəlzələnin mənfi təsirləri iqtisadiyyatın pis vəziyyətini daha da ağırlaşdıracaq və seçkilərin gedişatına təsir göstərəcək.

Türkiyənin yeni bir başlanğıca ehtiyacı var. Buna görə də növbəti seçki Türkiyənin geniş iqtisadi potensialını açmaq və vətəndaşları üçün parlaq, ədalətli gələcək yaratmaq üçün açardır. Güclü iqtisadiyyat sabit demokratik sistemlə birlikdə Türkiyəni qeyri-müəyyən bir bölgədə sabitliyin sütununa çevirəcək.

E. KAMAL
Reyting.az




Bölməyə aid digər xəbərlər