13:06 / 16-06-2025
Sabah yağış yağacaq
10:12 / 16-06-2025
İsmayıllıda hotel yanıb
Yuxarı Lars: Gürcüstan Rusiya ilə sərhəd keçidini niyə genişləndirir?
Tarix: 09-03-2023 01:12 | Bölmə: Slayd
Yuxarı Lars: Gürcüstan Rusiya ilə sərhəd keçidini niyə genişləndirir?

Gürcüstanın hərbi magistralı olan Yuxarı Lars sərhəd-keçid məntəqəsi Rusiya-Gürcüstan münasibətlərini qiymətləndirmək üçün lakmus sınağına çevrilir. Bu, Abxaziya və Cənubi Osetiyadan yan keçməklə bir ölkədən digərinə, eləcə də Rusiyadan Ermənistana getməyə imkan verən yeganə yol keçididir.

Reyting.az
xəbər verir ki, bu barədə “Regnum” yazıb.

Rus nəşrinin təhlilində qeyd olunur ki, Moskva bu keçidi 2006-cı il iyulun 8-də fəal şəkildə Qərbə, xüsusən də NATO-ya yaxınlaşmağa çalışan Gürcüstanla münasibətlərin kəskinləşməsi səbəbindən bağlayıb. İki il sonra vəziyyət kəskin şəkildə pisləşib və 2008-ci ilin avqustunda açıq hərbi münaqişəyə çevrilib, onun mərkəzində isə Gürcüstandan ayrılmış iki ərazi - Cənubi Osetiya və Abxaziya yerləşirdi. Rusiya tərəfi onların müstəqilliyini tanıyıb.

Lakin sonra, 2009-cu il martın 1-dən Ermənistanın vasitəçiliyi ilə Gürcüstan və Rusiyanın ekspert qruplarının əldə etdiyi razılaşmalara əsasən, “Kazbegi” (Gürcüstan) – “Yuxarı Lars” (Rusiya) keçid məntəqələri vasitəsilə hərəkət bərpa edilib. 2009-cu ilin may ayının əvvəlində Rusiya tərəfi “Verxniy Lars” yeni beynəlxalq avtomobil keçid məntəqəsinin tikintisini, öz növbəsində, 2009-cu ilin sentyabrında ABŞ-ın köməyi ilə Gürcüstan keçid məntəqəsinin yenidən qurulmasını başa çatdırıb.

“Regnum” yazır ki, söhbət təkcə İrəvanın Rusiya ilə “həyat yolu”nun açılması tələbində deyildi: “Ermənistan üçün alternativ dəmir yolu ilə Gürcüstanın Poti limanına, oradan bərə və hətta konteyner gəmisi ilə Novorossiyskə getmək idi. Bu beynəlxalq nəqliyyat dəhlizinə Rusiya, Gürcüstan və Ermənistandan başqa, Türkiyə, İran və hətta Qazaxıstan da lazım idi.

Ümumiyyətlə, Rusiyanı Zaqafqaziya ilə birləşdirən altı marşrut var. Larsa alternativ Rusiya ilə Cənubi Osetiyanı dağ yamacları ilə deyil, Roki tuneli vasitəsilə birləşdirən Transqafqaz magistralı ola bilər ki, bu da yolu daha təhlükəsiz edir və hava şəraitindən asılılığı minimuma endirir. Onun vasitəsilə 2003-cü ilə qədər Ermənistan və digər Zaqafqaziya ölkələri ilə əlaqə həyata keçirilirdi.

Amma Cənubi Osetiyadan keçən marşrutdan yalnız siyasi məsələ həll olunandan sonra istifadə oluna bilər, bu, hələ ki, belə deyil. İndi bu yol Gürcüstan tərəfinin mövqeyinə görə işləmir, çünki onun bu layihəyə razılıq verməsi Tbilisinin Cənubi Osetiyanın müstəqilliyini tanıması kimi qəbul olunacaq”.

Bildirilir ki, Yuxarı Larsdan keçən marşrut Abxaziya və Cənubi Osetiyadan keçən yolların sıx bağlı olduğu şəraitdə yeganə və həqiqətən effektiv yoldur: “Eyni zamanda, Fransanın “Le Figaro” nəşrinin qeyd etdiyi kimi, hətta müəyyən modernləşmə ilə belə, bu istiqamət “yalnız şərti olaraq Rusiya ilə Gürcüstan arasında gərginliyin azaldılması kontekstində nəzərdən keçirilə bilərdi”. Buna görə də Ukrayna böhranından əvvəl Yuxarı Lars keçid məntəqəsinin irimiqyaslı nəqliyyat-logistika klasterinin yaradılmasında rolu kifayət qədər təvazökar idi.

Zaqafqaziyada beynəlxalq nəqliyyat dəhlizlərinin həyata keçirilməsi yalnız Qərbin Rusiyanın Avropa kommunikasiyalarını bağlamasından sonra yüksək səslə müzakirə olundu. Moskva regionda faktiki olaraq 30 ilə yaxın fəaliyyətsiz olan bir neçə strateji istiqamətin birdən-birə sürətlə blokdan çıxarılmasına təşəbbüs göstərdi.

Yuxarı Lars keçid məntəqəsi onlarla dövlətin ərazisindən keçən Sankt-Peterburqdan Hindistana ümumi uzunluğu olan multimodal marşrut olan Şimal-Cənub beynəlxalq nəqliyyat dəhlizi üçün mühüm istinad nöqtəsinə çevrilib.

Bununla bağlı gürcü professor, iqtisadi məsələlər üzrə ekspert Soso Arçvadze maraqlı “geosiyasi tənlik” çıxarmağa başlayıb. O hesab edir ki, Rusiya yalnız 2021-ci ildə öz ərazisindəki Yuxarı Lars keçid məntəqəsinin yenidən qurulması layihəsinin həyata keçirilməsini sürətləndirib ki, onun keçid qabiliyyətini və tranzit potensialını artırsın. Yolun hərəkət hissəsinin ikidən dörd zolağa genişləndirilməsi, rahat gözləmə yerlərinin yaradılması, elektron növbə sisteminin tətbiqi, yeni baxış kompleksinin tikintisi nəzərdə tutulur. 2023-cü ildə bu işlər başa çatdıqdan sonra marşrutun ötürücülük qabiliyyətinin gündə 3 min avtomobilə qədər artacağı iddia edilir”.

Qeyd olunur ki, bu arada Gürcüstan daha da irəli gedib: “O, Kobi-Qudauri avtomobil yolunun Mtsxeta-Stepantsminda-Lars yolunun ən çətin hissəsində Kvesheti-Kobi dolama yolunu tikir. Layihə çərçivəsində 23 kilometr uzunluğunda ikizolaqlı asfalt-beton yol çəkilir, beş körpü tikilir, bir körpü isə təmir olunur. Bundan əlavə, Xaç aşırımının altında Gürcüstanda uzunluğu 9 kilometr və diametri 15 metr olan ən böyük tunel də daxil olmaqla beş tunelin tikintisi planlaşdırılır. Bu, Avropanın ən uzun tunellərindən və ən mürəkkəb mühəndislik strukturlarından biri olacaq. Qudauri dağ-xizək kurortu və turizm mərkəzinə beş kilometrlik giriş-çıxış yolunun tikintisi planlaşdırılır ki, bu da rayonun turizm potensialını artıracaq.

Tikinti Avropa Yenidənqurma və İnkişaf Bankının və Asiya İnkişaf Bankının maliyyə dəstəyi ilə Gürcüstanın Yollar Departamenti tərəfindən həyata keçirilir.

Arçvadze hesab edir ki, indiki mərhələdə, bütün bunlarda Rusiya və Gürcüstanın siyasətində “siyasi məqsədəuyğunluq prosesi görünür, bu, hələlik iqtisadi məsələdən üstündür və ölkələr bilərəkdən müəyyən siyasi bonuslar əldə etməyə hazırlaşır”.

Bu, ekspertin təyin etdiyi “geosiyasi bərabərlik” fenomenidir, çünki Moskva ilə Tbilisi arasında hələ də diplomatik münasibətlər yoxdur, lakin bu yay onlar bərpa oluna bilər.

Eyni zamanda, tərəflər Abxaziya və Cənubi Osetiyanın statusu ilə bağlı problemləri mötərizədən çıxarıblar. Biz ticari-iqtisadi əməkdaşlığı fəal şəkildə inkişaf etdiririk. 2022-ci ildə Gürcüstanla Rusiya arasında ticarət dövriyyəsi 2021-ci illə müqayisədə 52,3 fazi artaraq 2,5 milyard dollara yaxın olub, Gürcüstandan Rusiyaya ixrac isə təxminən 7 faiz artıb. Hesablamalara görə, son səkkiz ildə Gürcüstan Rusiyadan 12 milyard dollar alıb. Tiflisin bu cür siyasətinin səbəblərinin hamısı olmasa da, çoxu siyasi zəmindədir.

Gürcüstanın baş naziri İrakli Qaribaşvili dəfələrlə bəyan edib ki, “Rusiyanın Ukraynada keçirdiyi “xüsusi əməliyyat”a görə Gürcüstan Moskvaya qarşı sanksiyalar tətbiq etməyəcək”. O, qərarını “sanksiyalardan ancaq Gürcüstanın zərər çəkəcəyini” deməklə izah edir və müxalifəti ölkəni “müharibə”yə sürükləmək cəhdində ittiham edir.

Gürcüstanın Qara Dəniz Universitetinin professoru Nika Çitadzenin fikrincə, vəziyyət elədir ki, “Gürcüstan iqtisadi nöqteyi-nəzərdən Rusiya Federasiyasına tamamilə qapalıdır və onun apardığı siyasi istiqamətdədir. Rusiya ilə qarşıdurma və eskalasiya olmadan tam sakitlik siyasəti”. Çünki digər gürcü ekspertlərinin də hesab etdiyi kimi, “dünyada elə miqyasda proseslər gedir ki, Gürcüstanın siyasi çəkisi müqayisə olunmazdır”.

Amma əsas odur ki, hakim “Gürcü Arzusu” partiyasının elitasının yeni siyasi keyfiyyəti özünü göstərir: indi ölkəyə Gürcüstanın çətin geosiyasi vəziyyətini və regionda gələcək dəyişikliklərin perspektivini hiss edən texnokratlar rəhbərlik edir.

Onlar Şimal-Cənub beynəlxalq nəqliyyat dəhlizinin əhəmiyyətini başa düşürlər, o zaman ki, dövlətlərarası inteqrasiya və ticarət-iqtisadi tərəfdaşlıq müəyyən razılaşmalar və əsas nəqliyyat qovşaqlarını birləşdirən infrastrukturla dövlət sərhədlərini daha şəffaf edir. Bütün əlamətlərə görə, bu, müasir şəraitdə Tbilisi üçün Moskva ilə münasibətlər qurmaqda mümkün olan maksimumdur.

İndiki məqamın əsas mahiyyəti ondan ibarətdir ki, beynəlxalq nəqliyyat dəhlizləri Zaqafqaziyada regional təhlükəsizliyin çərçivə elementləri kimi qəbul edilməyə başlandı. Bu, bu regionda Rusiya ilə Qərb arasında geosiyasi və hərbi-strateji qarşıdurmanın davam etməsi tendensiyası ilə əlaqədardır ki, bu da ilk növbədə Moskvaya özünün Transqafqaz ittifaqları sistemini yaratmağa imkan vermir, o, orada şiddətli rəqabətlə üzləşməli olur: Rusiyanın təcrid olunmasının geosiyasi fonu ilə öz layihələrini irəli sürən Aİ və ABŞ.

Yeri gəlmişkən, təsadüfi deyil ki, “Gürcü arzusu” parlamentdə xarici agentlər haqqında qanuna baxılması təşəbbüsü ilə çıxış edib. Müxalifət buna cavab olaraq müzakirə zamanı parlamentdə dava salaraq, hakim partiyanı Rusiyanın oxşar qanununu kopyalamaqda və Gürcüstanın Avropaya inteqrasiyasını pozmaq məqsədi güdməkdə ittiham edib.

Ölkədə ehtiraslar yenidən qaynayıb, müxalifət etiraz nümayişləri hazırlayır, Gürcüstan prezidenti Salome Zurabişvili isə qanun layihəsinə veto qoyacağını vəd edir. Lakin bütün bunlar çətin ki, ölkədə vəziyyəti ciddi şəkildə destabilləşdirsin. Bu sahədə “Böyük oyun”un vurğuları artıq başqa amillərlə müəyyənləşir.

Təbii ki, hadisələrin gedişi ABŞ-ın Gürcüstandakı maraqlarını ciddi şəkildə pozur. Prosesi pozmağa və vəziyyəti ən azı daxili müharibə vəziyyətinə qaytarmağa və Şimal-Cənub layihəsindən əldə edilən faydaları ləğv etməyə çalışan Vaşinqtondan cavab gözləməliyik. Məhz buna görə də hazırda Rusiya-Gürcüstan münasibətlərində baş verən hadisələr regionda qlobal nəqliyyat kommunikasiyaları klasterlərinin və amerikalıların birbaşa təsirindən azad regional təhlükəsizlik sisteminin yaranması üçün həlledici əhəmiyyət kəsb edə bilər”.

Y. QACAR
Reyting.az







Bölməyə aid digər xəbərlər