11:42 / 17-06-2025
"Mossad"ın binası vurulub
13:06 / 16-06-2025
Sabah yağış yağacaq
Ankara və Bakının planları rəqib paytaxtlarda necə qarşılanır?
Tarix: 13-11-2021 10:40 | Bölmə: Slayd
Ankara və Bakının planları rəqib paytaxtlarda necə qarşılanır?

Avrasiya şahmat taxtası başgicəlləndirici sürətlə dayanmadan hərəkət edir.

Reyting.az
xəbər verir ki, bu barədə “Asia Times” (Honq-Konq) yazıb.

Çin nəşrinin mövzu ilə bağlı təhlilində deyilir:

Əfqanıstan şokundan sonra hamımız “Bir Kəmər-Bir Yol” Təşəbbüsü, Avrasiya İqtisadi İttifaqı (EAEU) və Şanxay Əməkdaşlıq Təşkilatının (ŞƏT) mütərəqqi qarşılıqlı əlaqəsindən, Rusiya, Çin və İranın oynadığı əsas rollardan xəbərdarıq. Bunlar Yeni Böyük Oyunun sütunlarıdır.

İndi gəlin, oyunun Cənubi Qafqazdan Mərkəzi Asiyaya kimi nisbətən diqqətdən kənarda qalan, lakin heç də az əhəmiyyətli olmayan bəzi aspektlərinə diqqət yetirək.

İbrahim Rəisi administrasiyası dövründə İran ŞƏT-ə tamhüquqlu üzv qəbul edildikdən sonra indi Aİİ (Avrasiya İqtisadi İttifaqı) ilə artan ticarət və iqtisadi inteqrasiya yolundadır. Tehranın “Şərqə doğru” istiqaməti qida təhlükəsizliyi ilə yanaşı, gücləndirilmiş siyasi təhlükəsizliyi nəzərdə tutur.

Xəzər dənizi məhz burada əsas rol oynayır - Xəzər dənizi ticarət yolları Amerika sanksiyalarından və ya blokada cəhdlərindən tamamilə yan keçir.

Orta və uzunmüddətli perspektivdə qaçılmaz nəticə odur ki, Xəzərdə lövbər salan yenilənmiş strateji təhlükəsizliyi beş Xəzər qonşusundan ikisi: İran və Türkmənistanla həmsərhəd olan Əfqanıstana da yayılacaq və ona fayda gətirəcək.

Davam edən Avrasiya inteqrasiya prosesində əsas qovşaq kimi Çindəki Sincandan Mərkəzi Asiyaya, oradan Türkiyəyə, Şərqi Avropaya qədər Transxəzər dəhlizi var. Dəhliz üzərində iş gedir.

Bunun bir hissəsi strateji olaraq Çin, Monqolustan, Pakistan, Azərbaycan, Gürcüstan, beş Mərkəzi Asiya “ıstan”ı və Əfqanıstanı özündə birləşdirən CAREC (Mərkəzi Asiya Regional İqtisadi Əməkdaşlıq Təşkilatı) tərəfindən həyata keçirilir. Katibliyi Asiya İnkişaf Bankı (AİB) əlaqələndirir.

CAREC - Çin tərəfindən idarə olunan “Bir Kəmər-Bir Yol” və Asiya İnfrastruktur İnkişaf Bankı (AIIB) qurumu deyil. Bununla belə, çinlilər Qərb yönümlüdür, Manilada yerləşən AİB ilə konstruktiv şəkildə qarşılıqlı əlaqədə olurlar.

“Kəmər və Yol” Mərkəzi Asiya “stanları” və xüsusən də İrana qədər öz dəhlizlərini inkişaf etdirir. Tehran 400 milyard dollar investisiya ilə artıq Çinə bağlıdır.

Praktiki olaraq Transxəzər mövcud BRI dəhlizlərinə paralel olaraq işləyəcək və onları tamamlayacaq. Məsələn, Trans-Sibirdə yük qatarlarını yükləyən alman avtomobil sənayesi komponentləri Çindəki müştərək müəssisələrə qədər gedəcək. “Foxconn” və HP-nin Çunçində istehsal olunan noutbukları və printerləri Qərbi Avropaya başqa yolla gedir.

Xəzər dənizi 2018-ci ildə Qazaxıstanın Aktau şəhərində statusu nəhayət müəyyən edildikdən sonra Avrasiyanın əsas ticarət oyunçusuna çevrilir. Axı Xəzər eyni vaxtda Mərkəzi Asiya ilə Cənubi Qafqazı, Mərkəzi Asiya ilə Qərbi Asiyanı, Avrasiyanın şimal və cənubunu birləşdirən əsas yol kəsişməsidir.

O, Rusiya, İran, Azərbaycan və Hindistanın daxil olduğu Beynəlxalq Şimal-Cənub Nəqliyyat Dəhlizinin (INSTC) strateji qonşusudur, eyni zamanda Kəmər və Yol və Aİİ-ni birləşdirir.

Sadalanmış bütün qarşılıqlı əlaqələr, “Valday” diskussiyaları ilə yanaşı, Rusiyanın ən yüksək iqtisadi görüşləri olan Vladivostokda illik Sankt-Peterburq İqtisadi Forumunda və Şərq İqtisadi Forumunda müntəzəm olaraq müzakirə edilir və planlaşdırılır. Lakin sonra oyunçular arasında interpolyasiyalar da var; onlardan bəziləri Avrasiya inteqrasiyasının üç aparıcı üzvüdür və Rusiya, Çin və İran tərəfindən tam olaraq qiymətləndirilməyən mümkün tərəfdaşlıqlara gətirib çıxarır.

Məsələn, dörd ay əvvəl Qırğızıstanın xarici işlər naziri Ruslan Kazakbayev Mərkəzi Asiya və Cənubi Qafqaz ölkələri arasında 5+3 adlanan strateji tərəfdaşlıq təklifi ilə bağlı Bakıya səfər edib.

Xüsusi problem ondan ibarətdir ki, həm Türkmənistan, həm də Azərbaycan NATO-nun hərbi konser olan “Sülh Naminə Tərəfdaşlıq” Proqramının, həmçinin, qətiyyətli genişlənməyə başlayan Türk Şurasının üzvüdür. Məsələni mürəkkəbləşdirmək üçün Rusiyanın Azərbaycanla da strateji tərəfdaşlığı var.

Türk Şurasının Avrasiya işlərinə atılan əsas açar kimi çıxış etmək potensialı mövcuddur. Şuranın 5 üzv var: Türkiyə, Azərbaycan, Qazaxıstan, Özbəkistan və Qırğızıstan. Türk Şurası Əfqanıstan, Türkmənistan, Ukrayna və Macarıstanı üzv olmaq üçün fəal şəkildə şirnikləndirməyə çalışır.

5+3 ideyasının Türkiyə üstünlüyü altında tezisdə Qara dənizdən Sincan sərhədlərinə qədər yeganə bir qurumun meydana gəlməsinə gətirib çıxaracaq cazibə qazanacağını fərz etsək, bu, NATO-nun üstünlüyü deməkdir.

Rusiya, Çin və İran bunu birmənalı qarşılamayacaq. 5+3-ün 8 üzvünün hamısı NATO-nun “Sülh Naminə Tərəfdaşlıq” Proqramının, yarısı isə (Qazaxıstan, Qırğızıstan, Tacikistan və Ermənistan) Rusiyanın başçılıq etdiyi KTMT-nin də əks-çəkisinin üzvləridir.

Avrasiya oyunçuları çox yaxşı bilirlər ki, 2021-ci ilin əvvəlində NATO olduqca strateji əhəmiyyətə malik Çox Yüksək Hazırlıq Birgə İşçi Qrupunun komandanlığını Türkiyəyə keçirib. Ardınca Ankara ciddi diplomatik addım atıb: Türkiyənin müdafiə naziri Hulusi Akar Liviya, İraq, Qırğızıstan və Tacikistana səfər edib.

NATO gücünü Avrasiya boyu proyeksiya edən avropalılar deyil, Türkiyədir.

Buna xüsusi əməliyyatlar və hava döyüşlərinə yönəlmiş iki son hərbi təlimi də əlavə edin, “Anadolu-21” və “Anadolu Qartalı-2021”. “Anadolu-21” Türkiyə xüsusi təyinatlıları tərəfindən keçirilib. İştirakçıların siyahısı geosiyasi qövs baxımından kifayət qədərdir. Türkiyədən başqa, Albaniya, Azərbaycan, Pakistan, Qətər, Qazaxıstan, Özbəkistan; Monqolustan və Kosovo müşahidəçi qismində idi.

Bjezinski nostaljisinə yoluxanların uğurlu 5+3 və üstəgəl genişləndirilmiş Türk Şurasının Rusiyanın Avrasiyanın geniş ərazilərində təcrid olunmasına gətirib çıxaracağı ilə bağlı fərziyyələri mənasızdır.

Ankaranın neft və qaz dəhlizlərinə nəzarət edə biləcəyinə (bu, Rusiya və İranın əsas ərazisidir) və ya Xəzərin Qərb maraqlarına açılmasına təsir göstərə biləcəyinə dair heç bir sübut yoxdur (bu, bir daha Rusiya da daxil olmaqla, Xəzəryanı qonşuların məsələsidir). Tehran və Moskva Bakıda davamlı olaraq həyata keçirilən canlı Ərdoğan-Əliyev təmaslarının mahiyyətindən çox xəbərdardırlar.

Pakistan da öz növbəsində, Türkiyə və türk-azəri birləşmələri ilə sıx əlaqələrə malik ola bilər. Amma bu, İslamabadın Tehranla nəhəng hərbi müqavilə bağlamasına mane olmayıb.

Razılaşmaya əsasən, Pakistan iranlı qırıcı pilotları, İran isə Pakistanın terrorla mübarizə üzrə xüsusi qüvvələrini hazırlayacaq. Pakistan Hərbi Hava Qüvvələri dünya səviyyəli təlim proqramına malikdir - Tehran isə İraq-Suriya, eləcə də Pakistan və Əfqanıstanla həssas sərhədlərində antiterror əməliyyatlarında birinci dərəcəli təcrübəyə malikdir.

Türk-Azəri kombinasiyası bilməlidir ki, Bakının Qafqazda ticarət-nəqliyyat dəhlizi qovşağı olmaq arzusu ancaq regional oyunçularla sıx koordinasiya şəraitində reallaşa bilər.

Türk-Azəri ticarət-bağlantı dəhlizinin Mərkəzi Asiyanın türk əsaslı mərkəzinə qədər genişləndirilməsi ehtimalı hələ də mövcuddur. Bununla belə, Dağlıq Qarabağdakı hərbi qələbədən sonra Bakının bu yaxınlarda atdığı sərt addımlar proqnozlaşdırıla bildiyi kimi, geri dönüş yaradıb. İran və Hindistan Şərqə və Qərbə gedən öz dəhliz ideyalarını inkişaf etdirir.

İranın Ticarətin Təşviqi Təşkilatının sədri Əlirza Peymanpak bildirib: “Azərbaycan marşrutunu iki alternativ İran-Avrasiya tranzit marşrutu ilə əvəzləyəcək”. Birincisi tezliklə “Ermənistan vasitəsilə”, ikincisi isə “dəniz yolu ilə bərə gəmilərin alınması və icarəsi yolu ilə”.

Bu, bir daha qaçılmaz Beynəlxalq Şimal-Cənub Nəqliyyat Dəhlizinə birbaşa istinad idi: 7200 kilometrlik kəsişən və Rusiya, İran, Mərkəzi Asiya, Qafqaz, Hindistan və Qərbi Avropanı birləşdirən dəmir yolu, avtomobil və su yolları. INSTC (Şimal-Cənub Nəqliyyat Dəhlizi) mövcud, dolaşıq marşrutlardan ən azı 30 faiz ucuz və 40 faiz qısadır.

Bakı və Ankara, hətta orijinal INSTC marşrutunun Hindistan, İran, Azərbaycan və Rusiyanı birləşdirdiyini nəzərə alsaq, qarşılıqlı əlaqədən kənarda qalmamaq üçün diplomatik baxımdan son dərəcə fərasətli olmalıdırlar.

Bu xüsusi məqamda iki düşərgə barışmaz görünür: bir tərəfdən Türkiyə-Azərbaycan, digər tərəfdən Hindistan-İran, ortada isə Pakistan.

Əsas inkişaf ondan ibarətdir ki, Dehli və Tehran İNSTC-nin Rusiyaya qədər Azərbaycandan yox, Ermənistandan keçəcəyinə qərar veriblər.

Bu, Ankara üçün dəhşətli xəbərdir, hətta genişləndirilmiş Türk Şurasının belə sağaldamayacağı yaradır. Bakı da öz növbəsində Avrasiyanın aparıcı oyunçuları tərəfindən etibarsız tərəfdaş kimi qəbul edilməsinin xoşagəlməz nəticələri ilə üzləşməli ola bilər.

Buxarest Doqquzluğunu da unutmamalıyıq: Bolqarıstan, Çexiya, Estoniya, Macarıstan, Latviya, Litva, Polşa, Rumıniya və Slovakiya. Bu, NATO-nun əsas arzusuna aiddir: İntermariumun son remiksi - faktiki olaraq Rusiyanın Avropadan çıxışına maneə. 5+3 və Buxarest 9-luğundan ibarət komanda Rusiyanı “təcrid etmək” baxımından ən yaxşı sancaq olacaq.




Bölməyə aid digər xəbərlər