13:04 / 15-10-2025
Sabah yağış yağacaq
Dolu siniflər, çətin dərsliklər və… - Vüqar Vəliyev yazır
Tarix: 15-10-2025 15:39 | Bölmə: Xəbərlər
Dolu siniflər, çətin dərsliklər və…
Vüqar VƏLİYEV

Dünyada təhsil sistemləri sürətlə dəyişir. Müasir texnologiyalar, yeni metodikalar və rəqəmsal resurslar sayəsində öyrənmə prosesi asanlaşmalı olsa da, təəssüf ki, Azərbaycandakı dəyişikliklər çox vaxt formal xarakter daşıyır.

Bu gün Azərbaycanda həm müəllim, həm valideyn, həm də şagird eyni suala cavab axtarır:

- Niyə öyrənmək get-gedə daha çətin, daha yorucu, daha anlaşılmaz olur?

Cavab sadədir:

- Sistem uşağın üzərinə çox yük qoyur, amma bu yük bilik deyil, təzyiq yüküdür.

Siniflər dolu, müəllimlər çaşqın, uşaqlar yorğun

Bir çox siniflərdə 30-dan 45-ə qədər şagird təhsil alır. Bunun pedaqoji baxımdan nə qədər səmərəsiz olduğunu göstərmək üçün böyük araşdırmaya ehtiyac yoxdur.

Hər bir şagirdin fərqli düşüncə tərzi, anlama sürəti və emosional reaksiyası var. Müəllim isə bu qədər uşaq arasında fərdi yanaşma göstərə bilmir. 45 dəqiqəlik dərs müddətində müəllimin ən yaxşı halda, 10-12 uşağı dinləməyə vaxtı olar. Qalan 30 nəfər isə ya passiv qalır, ya da mövzunu tam qavramadan növbəti dərsə keçir. Bu da dərsin keyfiyyətini aşağı salır, uşaqlarda öyrənməyə qarşı maraq itkisinə, zəif biliyə səbəb olur.



45-ə qədər şagirdin təhsil aldığı belə siniflərdə müəllim nə qədər bacarıqlı olsa da, tədris “bilik ötürməkdən” çox “vaxt bitirmək” xarakteri daşıyır.

Dərsliklər uşaqların deyil, alimlərin dili ilə yazılıb

Təhsilin başqa bir problemi - dərsliklərin dili və izah tərzidir. Bəzi dərsliklər ya akademik, ya da “quru” üslubdadır. Mövzular uşağın yaşına, düşüncəsinə uyğun deyil, elmi terminologiya ilə yüklənmiş şəkildə təqdim olunur. Valideynlər çox vaxt etiraf edir: uşağın dərsini özümüz də anlamırıq.

Əgər böyüklər başa düşmürsə, uşaq necə başa düşsün?

Bu səbəbdən bir çox valideynlər əlavə kurslar və repetitorlara müraciət etmək məcburiyyətində qalırlar. Bu da həm ailənin maddi yükünü artırır, həm də uşağın istirahət vaxtını azaldır.

Təzyiq altında öyrənən uşaq…

Uşaqları bu qədər dərs yükü, tapşırıq, imtahan təzyiqi altında öyrətmək doğru deyil. Artıq bəzi uşaqlar dərsdən qorxmağa başlayıblar. Hər gün ev tapşırıqları, testlər, imtahanlar arasında sıxılan uşaq öyrənmənin sevincini deyil, qorxusunu yaşayır.

Valideynlər və müəllimlər bəzən bilmədən uşaqları “balaca alimlər” kimi yetişdirmək istəyir, amma unudurlar ki, beyni yüklənmiş uşaq oxumağı sevmir. O, sadəcə, buna məcbur olur.

Təzyiq altında öyrədilən bilik isə qalıcı olmur.

Müəllim - sistemin ən çox sıxılan nümayəndəsi

Mövcud təhsil sistemi müəllimləri də sıxır. Dolu siniflər, ağır proqram, daim dəyişən kurikulum, inzibati hesabatlar və valideyn təzyiqləri arasında müəllim də yorulur.

Müəllim həm psixoloq, həm tərbiyəçi, həm də “baza nəticəsini təmin edən” şəxsə çevrilib. Halbuki müəllim yaradıcı olmalı, uşağa motivasiya verməli, onu öyrənməyə həvəsləndirməlidir. Əgər müəllim motivasiyasını itirirsə, uşağın da təhsilə marağı itir.

Təhsil yalnız qiymət deyil

Təhsil sistemimiz çox vaxt “qiymət mərkəzli” qurulur. Uşaq “neçə bal aldı?”, “imtahanda neçə faiz topladı?” -kimi suallarla ölçülür.

Halbuki əsas sual bu olmalıdır:

- Uşaq öyrəndiyini həyatda tətbiq edə bilirmi?



Uşaq əzbərləyir, amma dərk etmir. Testə cavab yazır, amma həyatla əlaqə qura bilmir. Bu isə mexaniki yarışdan başqa bir şey deyil.

Nə etmək lazımdır?

Təhsil sistemini uşağın ehtiyacına uyğunlaşdırmaq üçün ciddi və mərhələli addımlar atılmalıdır:

1. Siniflərdə şagird sayı azaldılmalıdır.

Hər sinif maksimum 20-25 nəfərlə məhdudlaşdırılmalıdır. Uşaqla fərdi işləmək üçün müəllimə zaman verilməlidir.

2. Dərs müddətləri və proqram balansı yenilənməlidir.

45 dəqiqəlik dərs bütün fənlər üçün uyğun deyil. İntensiv fənlərdə fasiləli, oyunla və tətbiqlə öyrənmə sisteminə keçilməlidir.

3. Dərsliklər yenidən yazılmalıdır.

Sadə, anlaşılan, rəngli izahlar, praktik nümunələr və uşağın yaşına uyğun dil əsas götürülməlidir.

4. Müəllimlər üçün davamlı inkişaf proqramları olmalıdır.

Müasir tədris metodları, fərdi öyrənmə texnikaları, uşağın psixoloji inkişafını nəzərə alan yanaşmalar mütləq tətbiq edilməlidir.

5. Uşağın psixoloji rifahı prioritet olmalıdır.

Məktəblərdə psixoloq və sosial pedaqoqlar daha aktiv rol almalı, uşaqların stres, qorxu və təzyiq vəziyyətləri izlənilməlidir.

Uşaqların uşaqlığı qaytarılmalıdır

Uşaqlıq - öyrənmənin, marağın və xəyalın ən saf dövrüdür. Amma biz bu dövrü “imtahan nəticələri” və “yüksek bal” yarışında itiririk.



Təhsil uşağı formalaşdırmalı, sıxmamalıdır. Əgər bir uşaq məktəbə sevinərək gedirsə, deməli, sistem doğrudur. Uşaq məktəbə qorxaraq yollanırsa, deməli, biz nəyisə səhv etmişik.

Gəlin, uşaqlara oxumağı sevdirək, sadəcə “imtahan verməyi” yox. Çünki sabahın savadlı, azad və düşünən insanı - bu günün rahat və xoşbəxt uşağıdır!




Bölməyə aid digər xəbərlər